Teknologi og forskningslære - Modul I - kurs
Teknologi og forskningslære - Modul I
Start:
10.01.2019
Slutt:
19.06.2019
Søknadsfrist:
01.12.2018
Undervisningsform:
Studium med fysiske og digitale samlinger
Sted for samlinger:
Trondheim
Pris:
5000 Kr
Studiepoeng:
7,5
Emnekode:
SKOLE6624
Det er dessverre for sent å søke på dette kurset. Du kan finne alternative kurs på våre nettsider.
Emnets overordnede tema er miljøutfordringer; gruver, avgangsdeponering og kjemikalier og jernblestring i skoleperspektiv. Du får en innføring i laboratorieforsøk som gir en indikasjon på forurensing og om teknologi som benyttes ved kontinuerlig målinger i felt. I tillegg vil det være innføring i vitenskapshistorie og vitenskapsteori.
Målgruppe
Innhold
Kursinnhold
- Gentoksikologi
- Gruveavrenning, forurensing, miljøutfordringer
- Reguleringstiltak
- Miljøovervåking – laboratorieforsøk
- Kontinuerlig overvåking i felt
- Jernblestring i skoleperspektiv
Læringsformer og aktiviteter
Emnet vil veksle mellom teoretisk tilnærming og en praktisk tilnærming til faget. Laboratoriearbeid vil inngå.
Læringsmål
Kunnskaper
- kjenne til aktuelle teorier, fakta, begreper og prinsipper innenfor fagområder som driver med forskning på avrenningsproblemer
- ha kunnskap om virkemåten til ulike typer instrumenter som måler kontinuerlig i felt
- ha kunnskap om hvordan tolke resultater
- ha kunnskap om hvordan ulike parametere kan påvirke resultatene
- ha kunnskap om og innsikt i interessekonflikter knyttet til tiltak for å redusere forurensingen
- ha kunnskap om og innsikt i bruken av fagdidaktiske verktøy for å planlegge, gjennomføre og vurdere undervisning som foregår i felt og med laboratoriearbeid
Ferdigheter
- kunne gjennomføre tester med instrumenter i felt
- kunne gjennomføre eksperimenter for å teste hvordan effekten varierer ved å endre på et utvalg parametere
- kunne planlegge og gjennomføre undervisning med temaet forurensing
- kunne veilede elever som arbeider med undervisningsopplegg rundt temaet forurensing
- kunne bruke undervisningsopplegg der elevene vurderer interessekonflikter i samfunnet knyttet til tiltak for å redusere forurensing
- kunne vurdere elevenes læring når de arbeider med feltarbeid og laboratoriearbeid
Generell kompetanse
Være i stand til å bruke temaet i faget teknologi og forskningslære i videregående skole, på en måte som fremmer de generelle målene for faget og for opplæringen for øvrig.
Kursholdere
- Åse Krøkje, Institutt for biologi, NTNU
- Øyvind Mikkelsen, Institutt for kjemi, NTNU
- Hilde Ervik, Skolelaboratoriet, NTNU
- Siw-Christin Taftø, Direktoratet for mineralforvaltning
- Tore Haug-Warberg, NTNU
- Liv Aanesland Arlander, Lørenskog vgs.
Opptakskrav
Undervisning, eksamen og pensum
Tid og sted for undervisning
To obligatoriske samlinger i Trondheim våren 2017.
4.-6. februar 2019
4. og 5. april 2019
Hvert emne går over ett semester og har 5 samlingsdager.
Obligatorisk aktivitet
Samlinger, samt innlevering av oppgave.
Særskilte krav til utstyr og dataverktøy
Eksamensbeskrivelse
Pensumlitteratur/kursmateriell
Gentoksikologi, David Bodanis. E=mc2: A Biography of the World's Most Famous Equation. (sidene 1-68). Jernblestring i skoleperspektiv, Jette Rank: The method of Allium anaphase-telophase chromosome aberration assay. Therese K. Flaathen Loe og Per Aagaard: Deponering av avgangsmasser fra gruveindustrien – på land eller i vann? Bernt Rundberget: Iron production in Østerdalen in medieval times. A consequence of regional technological change? Jan Henning Larsen og Bernt Rundberget: Raw Materials Iron Extraction and Settlement in South-East Norway 200 BC-AD 1150.
Annen informasjon
Undervisningsstart på nett.